Help - synchronization audio

I use OBS to record sessions (video and sound screen capture) The files obtained are MKV.

I try to capture the cleanest sound possible.

Until then, I drop the mkvs directly into Shotcut; no particular problem, video and audio track are taken into account.

I would like to process the audio before video editing.

My question concerns the workflow to be implemented.

I know how to extract audio and process sound in software like Audacity.

But I don’t know how to work correctly in Shotcut:

  • Is it necessary to create a file upstream to gather the video and audio, and drop a file (video + Audio) into shotcut? In this case, which output format is most suitable, and with which software? Without losing quality.

Or,

  • Should we create an audio track in shotcut in addition to the video? But then how to make many cuts, while maintaining synchronization between the video and the audio.

Having tried the second method, it quickly became a hassle! I quickly lost the connection between video and audio!

What is the correct method with Shotcut? I know there is a synchronization function in Shotcut, but I don’t know how to use it and I don’t know if this function meets my needs…

(The audio processing settings in Shocut didn’t convince me… Maybe I should try again…)


J’utilise OBS pour enregistrer des séances (capture d’écran vidéo et son) Les fichiers obtenus sont des MKV.

J’essaie de capturer le son le plus propre possible.

Jusqu’alors, je dépose directement les mkv dans Shotcut ; pas de problème particulier, vidéo et piste audio sont prises en compte.

Je souhaiterais traiter l’audio en amont du montage vidéo.

Ma question concerne le workflow à mettre en place.

Je sais extraire l’audio et traiter le son dans un logiciel comme Audacity.

Mais je ne sais pas comment faire pour travailler correctement dans Shotcut :

  • Faut-il créer un fichier en amont pour rassembler la vidéo et l’audio, et déposer dans shotcut un fichier (vidéo + Audio). Dans ce cas, quel format de sortie est le plus adapté, et avec quel logiciel ? Sans perdre en qualité.

Ou bien,

  • Faut-il créer une piste audio dans shotcut en plus de la vidéo ? Mais alors comment faire de nombreuses coupes, tout en conservant la synchronisation entre la vidéo et l’audio.

Ayant essayé la seconde méthode, c’est vite devenu une galère ! j’ai vite perdu le calage entre la vidéo et l’audio !

Quelle est la bonne méthode avec Shotcut ? Je sais qu’il existe une fonction de synchronisation dans Shotcut, mais je ne sais pas l’utiliser et je ne sais pas si cette fonction correspond à mon besoin…

(Les paramètres de traitement de l’audio dans Shocut ne m’ont pas convaincu… Je devrais peut-être ressayer…)

I answer myself…
my workflow:

  • Extracting the sound track from my MKV file in Audacity (I have to change DAW!) / sound processing
  • export audio to AAC
  • to synchronize the audio track to the video in Shotcut, you must right-click on the audio track and choose “align to reference track”; the reference track being the video which also contains the original audio (the sound of which must be cut).
  • future cuts in the video also cut the audio track aligned with the reference track…

(I keep the original Audio track in the video… in case there is a synchronization bug)


Je me réponds…
mon workflow :

  • Extraction de la piste son de mon fichier MKV dans Audacity (il faut que je change de DAW !) / traitement du son
  • export en AAC de l’audio
  • pour synchroniser la piste audio sur la vidéo dans Shotcut, il faut faire un clic droit sur la piste audio et choisir “aligner sur la piste de référence” ; la piste de référence étant la vidéo qui contient aussi l’audio d’origine (dont il faut couper le son).
  • les futures coupes dans la vidéo, coupent aussi la piste audio alignée sur la piste de référence…

(Je conserve la piste Audio d’origine dans la vidéo… Au cas il se passerait un bug de synchronisation)

This topic was automatically closed after 90 days. New replies are no longer allowed.