How to pan image, and optionally how to hightlight text

Something similar to this^

1 Like

Hi @Otourtle ,
Highlighted text - firstly, there’s no quick magic fix for this. I did this short demo by adding four tracks, each having a yellow colour clip, below a track with Text:Rich filter containing text. Note I placed a white colour clip on V2 to serve as the white background of the black text.

The four “yellow colour clip” tracks are needed because there are four lines of text. Each colour clip has a Crop:rectangle filter and also a Size, Position and Rotate filter for positioning. The Crop:rectangle filters have to be keyframed to increase the horizontal size of the yellow rectangles, and they have to be enlarged in time with the speech.
My demo shows how I did it in Shotcut - the result is shown at the end of the video. Hope this helps you.

2 Likes

Salut Jon,
Je ne veux pas vous offenser car vous arrivez toujours à nous produire des vidéos originales et vous savez combien j’apprécie votre talent d’artiste.
Je sais que vous aimez bien ajouter beaucoup de pistes et le résultat est toujours là.
Mais dans ce cas, 2 pistes suffisent.
Sur V1 la vidéo principale avec 3 filtres Texte Riche sans texte
Le premier fait le rectangle gris sous le texte (Fond blanc avec opacité 70%)
Les 2 autres fond jaune avec des images clés font les barres jaunes.
Sur V2, un clip transparent avec un filtre Texte Riche affiche le texte.
J’espère ne pas vous avoir fâché. :wink: :heart_eyes:

Hi Jon,
I don’t want to offend you because you always manage to produce original videos for us and you know how much I appreciate your talent as an artist.
I know that you like to add a lot of tracks and the result is always there.
But in this case, 2 tracks are enough.
On V1 the main video with 3 Rich Text filters without text
The first one makes the gray rectangle under the text (White background with 70% opacity)
The other 2 yellow backgrounds with keyframes make the yellow bars.
On V2, a transparent clip with a Rich Text filter displays the text.
I hope I have not angered you. :wink::heart_eyes:

Le premier filtre “Recadrer Source” n’est là que parce que mon image n’est pas au ratio du projet.

The first “Crop Source” filter is only there because my image is not at the project ratio.

Ha ha! No problem, @namna, of course I am not offended one tiny bit!! But thanks for asking! Nor am I angered. Not even one Grrrmmmph!!
Yes, you are right! I could indeed of added many text filters to one track! And generally yes, I do use generally about a zillion tracks when I only need one or two! :grin: :grin:
The reason is that I just prefer to work with multiple tracks rather than embed multiple filters inside single tracks. That way I can easily see where the clips begin and end, and if I need to I can nudge the clips, knowing that all the keyframes will be moved along (rippled). Actually thinking about it, if we had the option to ripple keyframes, as mentioned recently by @musicalbox:

… then I think I would be happier to embed filters on tracks.
So it’s just a difference in method between us, and of course, Mr. “One track” @musicalbox !! LOL!
Anyway, bravo for your solution to the highlighted text problem.
Yours in friendship. J :wink:

Ha ha ! Pas de problème, @namna, bien sûr, je ne suis pas du tout offensé !! Mais merci d’avoir demandé ! Je ne suis pas non plus en colère. Pas même un Grrrmmmph !!
Oui, tu as raison ! J’aurais en effet pu ajouter plusieurs filtres de texte à une piste ! Et en général oui, j’utilise généralement environ un milliard de pistes alors que je n’en ai besoin que d’une ou deux ! :grin: :grin:
La raison est que je préfère simplement travailler avec plusieurs pistes plutôt que d’intégrer plusieurs filtres dans des pistes uniques. De cette façon, je peux facilement voir où les clips commencent et se terminent, et si j’en ai besoin, je peux déplacer les clips, sachant que toutes les images clés seront déplacées (ondulées). En fait, en y réfléchissant bien, si nous avions la possibilité d’onduler les images clés, comme mentionné récemment par @musicalbox :

… alors je pense que je serais plus heureux d’intégrer des filtres sur les pistes.
Donc c’est juste une différence de méthode entre nous, et bien sûr, M. “One track” @musicalbox !! MDR !
Quoi qu’il en soit, bravo pour votre solution au problème du texte en surbrillance.
Cordialement. J

1 Like

Aaahhh, ce n’est pas faux, je n’y avais pas pensé. Vous marquez un point !!!
J’ai souvent galéré pour décaler les images-clés d’un filtre B après avoir modifié celles du clip A alors qu’il aurait suffit de déplacer le clip B :+1: :clap:
Merci

Aaahhh, it’s not wrong, I hadn’t thought about it. You score a point !!!
I’ve often struggled to offset the keyframes of a filter B after modifying those of clip A when it would have been enough to move clip B :+1: :clap:
Thank you

1 Like

Well, three different brains, three different methods :slight_smile:
And as they say: “There’s more than one way to skin a cat” Cruel, but true.

I also went with 2 tracks (of course), but used filters differently.

Track V1

Main video + these filters

  • Text: Rich for the white rectangle
  • Text: Simple for the Text.

I know I could have used one Text: Rich for both. But I always prefer Text: Simple for text, unless I need to add fancy multi-color/font/styles.
I enclosed both filters in a Mask + Mask Apply container and added an Opacity filter with keyframe to make the text box fade-in just before the voice-over starts.
shotcut_ZXmYCm7QSI

Track V2

A yellow color clip + these filters:

  • Mask: Simple Shape #1. That one, set to Overwrite produces the thin yellow highlight line. Keyframes used to make it grow and jump from line to line (of text).
  • Mask: Simple Shape #2. This one, set to Add, is used to fill the top of the text when the highlight line jumps down.

Track V2 Blend mode is set to Multiply (Track head selected > Property panel > Blend mode)

Shotcut window:

Result:

2 Likes

Thank you @namna! No, for my slow and ageing brain :slightly_frowning_face:, it’s good to see visually where each colour clip starts and ends… and, for example - fading out each clip - to my way of thinking, is much easier with multiple tracks … with embedded filters I would have to add “opacity” keyframes to each filter, and getting them to fade out at the same time would be quite tricky.

Merci @namna ! Non, pour mon cerveau lent et vieillissant :slightly_frowning_face:, c’est bien de voir visuellement où chaque clip de couleur commence et se termine… et, par exemple, faire disparaître chaque clip - à mon avis, est beaucoup plus facile avec plusieurs pistes… avec des filtres intégrés, je devrais ajouter des images clés “opacité” à chaque filtre, et les faire disparaître en même temps serait assez délicat.

Exactly!! I think that with my background of making music with Cubase etc, I’m used to working with zillions of tracks. For example if I re-created a mock-up of an orchestral piece, I would have one track for each instrument (piccolo, flute 1, flute 2, oboe 1, oboe 2, clarinet 1, clarinet 2, bassoon… etc etc), and end up having about 30 tracks!
And Shotcut really handles multi-tracks now, and with the “shorten tracks” option, to me, lots of tracks is not a big issue.
I can see though that the advantage of having lots of filters on one track does allow you to create filter-sets though.

Exactement ! Je pense qu’avec mon expérience de création musicale avec Cubase etc., je suis habitué à travailler avec des milliards de pistes. Par exemple si je recrée une maquette d’une pièce orchestrale, j’aurais une piste pour chaque instrument (piccolo, flûte 1, flûte 2, hautbois 1, hautbois 2, clarinette 1, clarinette 2, basson… etc etc), et je finirais par avoir environ 30 pistes !
Et Shotcut gère vraiment les multi-pistes maintenant, et avec l’option “raccourcir les pistes”, pour moi, beaucoup de pistes ne sont pas un gros problème.
Je peux voir cependant que l’avantage d’avoir beaucoup de filtres sur une piste vous permet de créer des ensembles de filtres.

1 Like

Exactly! Viva la difference!! :wink:

Wow, that is a cool method. Great demo! :+1:
Stopping and starting the movement of the yellow bars must have taken a while to get the keyframes right, but worth it.
Interesting use of 2 Mask filters and Blend modes!

I’m scratching my head about how this works… would there be any chance of the MLT to analyse? No problems, of course if you are busy or can’t produce it easily of course. Just curious how you did it.

Having one mask set to Overwrite and one to Add allows each one to reveal its own part of the yellow color clip.

The first mask job is to produce a growing highlight line on one line of text at the time. I make it reveal the first line then it jumps to the second one, then the third, and so on.

When the first mask jumps to the next line text, it leaves the top part of the text background white. So the second mask appears to fill it.
The first mask jumps down again and at the same time the second mask grows down to fill the new blank. Markers are quite useful to synchronize all that.

Here’s the MLT file. I replaced the video on V1 with a color clip.
highlights.mlt (19.0 KB)

2 Likes

Wow, less than half an hour for a reply - the service you get round here is incredible! I feel I should give you a tip… :grin:
Thanks, @musicalbox!

1 Like

A - ha, multiple markers - so that’s how you make it easier to synchronise the keyframes between all the filters. Cool. :clap:

1 Like

I hope you appreciate it. I delayed my breakfast for you :smile:

Just one question - do you need the mask:simple shape and mask:apply on the V1 track? Seems to work without it… :roll_eyes:

Mask + Mask Apply are there to apply the Opacity filter to the two Text filters which make them fade-in just before the highlighting begins.

2 Likes

Ah… makes sense. Knowing you, I thought it was probably not an error! Ingenious, thanks!

On est en train de polluer le post de l’OP, mais bon…
Voici une capture d’écran des 3 versions enchainées.
1 @Namna
2 @jonray
3 @MusicalBox
Cela vaut ce que ça vaut, mais il semblerait que la version de @MusicalBox consomme plus de ressources, la lecture est plus saccadée.
Seule modif appliquée: J’ai mis un filtre Blend Mode sur le clip au lieu de sur la piste (la V2 est utilisée dans les 3 versions)

We’re polluting the OP’s post, but hey…
Here is a screenshot of the 3 versions linked together.
1 @Namna
2 @jonray
3 @MusicalBox
It’s worth what it’s worth, but it seems that @MusicalBox’s version consumes more resources, playback is more choppy.
Only modification applied: I put a Blend Mode filter on the clip instead of on the track (V2 is used in all 3 versions)

1 Like

Vous avez raison @Namna. Après avoir testé nos deux méthodes, je constate aussi une lecture un peu plus saccadée avec ma version. Et lorsque j’exporte le projet, la moitié contenant ma version prend plus de temps à exporter. Il semble donc que le filtre Masque: Forme Simple est plus gourmand en ressources que le filtre Texte: Riche.

You’re right @Namna. After testing our two methods, I also notice a slightly jerkier playback with my version. And when I export the project, the half containing my version takes longer to export. So it seems that the Mask: Simple Shape filter is more resource-hungry than the Text: Rich filter.